Ποια είναι τα Συμπτώματα της Δυσλεξίας;
Οι δυσλεξικοί διαβάζουν εξαιρετικά αργά και με πολλά λάθη. Συχνά, πηδούν σειρές, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις , ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν.
Αποδίδουν πολύ καλύτερα στα προφορικά απ’ ότι στα γραπτά.
Η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη από την αντίστοιχη σχολική τους επίδοση, η οποία είναι ανομοιογενής.
Το μεγαλύτερο πρόβλημά τους είναι η μεταφορά της σκέψης στο γραπτό. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά ανορθόγραφοι, με πολλά γραμματικά λάθη, κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης και ξεχνούν να βάζουν τόνους. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους. Υπάρχουν βέβαια και άλλα σπανιότερα συμπτώματα όπως η καθρεπτική γραφή, π.χ. 3 – ε, 9 – ρ.
Επίσης, παρουσιάζουν προβλήματα στην αποστήθιση (π.χ. προπαίδεια), μερικές φορές στα μαθηματικά, ενώ έχουν ιδιαιτέρως σημαντικά προβλήματα στις ξένες γλώσσες.
Οι δυσλεξικοί μπορούν να αριστεύουν στα πρακτικά μαθήματα και να αποτυγχάνουν στα θεωρητικά. Έχουν άνιση κατανομή ικανοτήτων (π.χ. υπερτερούν στα πρακτικά, στα εφαρμοσμένα, υστερούν στα γλωσσικά) ενώ το μέσο παιδί έχει ικανότητες που είναι ίσα κατανεμημένες.
Συχνά αντιστρέφουν τη σειρά, π.χ. των ημερών της εβδομάδας, των μηνών του χρόνου, των εποχών, τη σειρά των λέξεων μέσα σε μια πρόταση, κλπ. Το πρόβλημα γίνεται ακόμη σοβαρότερο όταν πρέπει να θυμούνται την αντίστροφη σειρά των προαναφερθέντων.
Σπανιότερα παρουσιάζουν σύγχυση προσανατολισμού-κατεύθυνσης, π.χ. αριστερά-δεξιά, και των προβλημάτων στο ν’ ακολουθούν διαδοχικές προφορικές οδηγίες. Ακόμη παρουσιάζουν προβλήματα στη βραχύχρονη μνήμη, στην αλληλοδιαδοχή, στην αποστήθιση, (π.χ. ποιημάτων και τραγουδιών).
Συνήθως τους χαρακτηρίζει συναισθηματική ανωριμότητα, η οποία εκφράζεται και με την προτίμηση να παίζουν με παιδιά μικρότερης ηλικίας.
Επίσης παρουσιάζουν και ορισμένα ιατρικά προβλήματα, όπως αλλεργίες, άσθμα, κεφαλόπονους και κοιλόπονους, που στην σχολική ηλικία κυρίως οφείλονται στο υψηλό άγχος που τους δημιουργεί η ταπεινωτική αποτυχία στο σχολείο.
Οι δυσλεξικοί συνήθως έχουν ανώτερες ικανότητες αντίληψης χώρου και δημιουργικής σκέψης, γι’αυτό και είναι εφευρετικοί.
Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και συχνά έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα. Δηλαδή, στη δυσλεξία δεν υπάρχει πρόβλημα προφορικού ή καθαρότητας λόγου και συνεπώς δεν τίθεται θέμα λογοθεραπείας ούτε στη διάγνωση και ασφαλώς ούτε στην αντιμετώπιση, η οποία διεθνώς είναι ψυχο-εκπαιδευτική και συνεπώς πραγματοποιείται μόνον από εξειδικευμένους στις Μαθησιακές Δυσκολίες Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ψυχολόγους.